Menu

Inspiratie

MaaS, Last mile, Smart Mobility zijn allemaal mobiliteitsvraagstukken die inspireren, maar waar haalt u uw inspiratie vandaan? Deze inspiratiebronnen staan aan de basis van de start van Knooppunt:

Inspiratiebron 1: Omdenken – Thomas Rau

 “Van bezit naar prestatie, geen lampen maar licht, geen koelkast maar koeling, kortom, van eigendom naar eigenslim.”

 Thomas Rau is ondernemer, architect, innovator, inspirator en visionair. Thomas is een groot voorstander van de circulaire economie en laat zich in zijn handelen leiden door wat er in de toekomst nodig is en niet door wat op dit moment haalbaar is.

VPRO Tegenlicht: Einde van bezit

Inspiratiebron 2: Innovatie – Daan Roosegaarde

 “We hebben meer voorstellingsvermogen nodig, niet meer techniek of geld. “

 Daan Roosegaarde is ontwerper, kunstenaar en innovator die voor zijn ontwerpen wordt geïnspireerd door de natuurlijke wereld om ons heen in relatie tot mens, techniek en ruimte. Bekende werken van zijn hand zijn de Smart Highway, Smoke Free Project en het Van Gogh Path.

Studio Roosegaarde: Van Gogh Path

Inspiratiebron 3: Inzicht – Simon Sinek (The Golden Circle)

“Every single organisation knows what they do, some know how they do it, but very few organisations know why they do what they do.”

Simon Sinek heeft onderzoek gedaan naar het succes van de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld en dat heeft geleid naar het denkmodel The Golden Circle (Why-How-What). Sinek ontdekte dat achter succesvolle merken allemaal dezelfde manier van denken, handelen en communiceren ten grondslag ligt, die compleet tegenovergesteld is van hoe de meerderheid denkt , handelt en communiceert.

“Start with the Why and not with the What. Think, act and communicate from the inside out.”

The Golden Circle – Simon Sinek

Inspiratiebron 4: Visie deelauto Witkar – Luud Schimmelpennink

“De deelauto is van alledag!” – Jeroen de Liefde

De Witkar is een tweepersoons driewielig elektrisch voertuig, ontworpen in 1968 door de Amsterdamse provo Luud Schimmelpennink. Het elektrische Witkarplan was bedoeld als collectief en schoon vervoermiddel in de Amsterdamse binnenstad om de luchtverontreiniging en de parkeerproblemen in de binnenstad terug te dringen. Schimmelpennink was ook de bedenker van het witte fietsenplan.

Witkar op batterijen (1979) – Luud Schimmelpennink

Wij staan u graag te woord!

Heeft u een vraag voor ons? Neem dan contact met ons op, dan kunnen we een afspraak maken. U kunt ons bereiken via het contactformulier.

Ga naar contact